Ano, řeč je o inovativním prémiovém balení pro rychloobrátkové zboží. A zde známé rčení, že obal prodává platí dvojnásobně. Pokud se zamyslíme nad smyslem prémiového balení – je to rozhodně odlišení produktu od konkurentů a vytvoření vyšší vnímané hodnoty nebo kvality v očích koncového spotřebitele.
Na pultech obchodů nebo ve virtuálních regálech e-shopů může opravdu prémiový obal upoutat pozornost potenciálních zákazníků. Výraznějšího efektu lze docílit zvláště v přeplněných kategoriích, kde mnoho podobných značek soupeří o pozornost. Prémiové obaly mohou také vytvářet dojem, že produkt je kvalitnější nebo hodnotnější než jiné podobné produkty, což může spotřebitele vést k ochotě zaplatit za něj vyšší cenu. Použití prémiových obalů může také posílit image luxusní značky, může přilákat nové zákazníky nebo budovat loajalitu těch stávajících. Prémiové obalové materiály bývají navíc odolnější než standardní obaly, v neposlední řadě tedy plní také ochrannou funkci pro zboží.
Mezi populární stálice patří plechové dózy vyrobené na míru – ať už pro samotný produkt nebo jako multipack, tedy vícenásobné balení. Dózy přidávají punc exkluzivity, zvyšují hodnotu obsahu a jsou samy o sobě dárkovým balením. Dózy po spotřebování obvykle zůstanou v domácnosti pro druhotné použití, takže dělají reklamu značce ještě další řadu let. Mohou se také stát sběratelským kouskem, speciálně pokud existují v sérii několika podobných designů.
Plechové dózy lze vyrobit v několika základních tvarech podstavy – obdélník, čtverec, kruh, elipsa a šestiúhelník. Mimo to je možné vyrobit plechové dózy ve speciálních tvarech, jako je třeba koule, fotbalový míč, srdce, zvonek apod.
Zákazník se může na designu takzvaně vyřádit. Přidáním různých efektů povrchových úprav lze docílit zajímavých efektů. Tiskne se ofsetovým tiskem na ocelové pláty větších formátů a na rozdíl od tisku na papír lze využít přirozeného lesku kovu a přidávat do designu zlatou nebo stříbrnou barvu. Pro zvýšení pozornosti na určité detaily se přidává prolisování povrchu. Také lakování se používá v široké škále možností. Například kombinace matného lakování a parciálního lesklého laku na prolisovaném povrchu si umí získat svoji pozornost. Existuje zde také řada dalších efektů použití laků například „soft touch“ nebo lakování s retro nebo poškrábaným efektem.
Podle potřeby produktu lze pro uzavírání plechových dóz vybrat různě tvarovaná, prolisovaná nebo dvouplášťová víka, tvary pro hermetické uzavření, víka s pantem nebo kombinaci plechové dózy s plastovým víkem.
Plechovky je možné dodat včetně výplně vyrobené přesně na míru podle daného produktu. Je to vhodné zejména pro křehké produkty, aby se zamezilo poškození. Výplň může být vyrobena z molitanové pěny různých tvrdostí, s přesným výřezem nebo za použití plastové formy, například pro cukrovinky nebo čokoládu.
Zákazník, který chce akcentovat ekologický a udržitelný obraz svého produktu, může úspěšně zvolit jako prémiové balení – právě papírové tubusy. K některým značkám prostě tubus pasuje, protože je vyroben z recyklovatelné silné lepenky, případně kraftového papíru a lze ho opakovaně používat nebo opět recyklovat. Pokud tubus navíc nese označení FSA znamená to, že vznikl z materiálů vyrobených v souladu se zásadami udržitelného lesního hospodaření. Díky neziskové organizaci Forest Stewardship Council (FSA) tím zákazník podporuje odpovědné, sociálně přínosné a ekonomicky životaschopné obhospodařování lesů celého světa.
Prémiové tubusy jsou na rozdíl od plechových dóz vždy válcovitého tvaru, případně ještě s elipsovým půdorysem, protože lepenka se při výrobě namotává právě na kulatý válec. Tím ale unifikace končí. Každý tubus se dá připravit velmi originálně. Design tubusu může mít desítky různých provedení z hlediska výšky a způsobu zavírání. Dále může obsahovat různé výseky a průhledy jak ve víku, tak na těle tubusu.
Víko tubusu se dá připravit také různými způsoby. Kromě kartonového víka ze stejného materiálu jako je tělo tubusu, to může být víko také kovové. Obvyklé použití je pak pro lahve nebo těžší obsah, protože kovové víko se zacvakne a nemůže dojít k samovolnému otevření tubusu. Balení z papírových tubusů je také lehké, odolné a snadno se přepravuje.
Prémiové balení do průhledných krabiček na míru je zase skvělá alternativa v protikladu k klasickému balení do papírových prodejních krabiček. Ať už potřebujete vytvořit poutavý multipack nebo připravit originální obal pro váš výrobek. Co myslíte, pokud u sebe stojí produkty v papírovém balení a vedle konkurenční produkt v průhledném balení, které asi zákazník zvolí, pokud jsou parametry podobné? Ano, výsledky prodejů pravidelně ukazují, že spotřebitel pokud má na výběr, raději sáhne po transparentním balení, ve kterém je produkt fyzicky vidět.
Také je ovšem podstatné, z jakého materiálu je krabička vyrobena. Běžně používané průhledné PVC už z hlediska ekologické udržitelnosti není společensky odpovědná varianta. Lepší alternativou je například polypropylen ( PP ) ve variantách průhledný nebo průsvitný a nebo ještě lépe recyklovaný PET. Použítí 100% rPET lze jen doporučit a je už možné vyrobit tento materiál úplně čirý. Na tyto materiály se pak tiskne flexotiskem, sítotiskem nebo horkou ražbou. Lze s úspěchem využít některé speciální efekty, jako například tisk s perleťovým efektem.
Aby se krabička dobře ohýbala ve spojích a přitom nikde nerozlomila, je lépe používat průhledné krabičky s technologií „SoftCrease“, která zaručuje, že spoje jsou pružné, měkké a nikdy se ve spoji nezlomí.
Z hlediska ušetření logistických nákladů se krabičky dodávají složené na plocho, takže před plněním je třeba je sestavit. Z hlediska konstrukce je pak ideální zvolit uzavírání typu „Crach lock“, kdy stačí složenou krabičku zmáčknout mezi prsty, dno se zacvakne a krabička je tak jedním pohybem sestavena.
Každý produkt je něčím specifický a není špatné tyto zvláštnosti podpořit lepším typem balení. Určitě dává smysl se nad použitím různých typů prémiového balení zamyslet. Je však důležité si uvědomit, že náklady na prémiové balení jsou o něco vyšší než na standardní balení, takže je důležité zvážit potenciální přínosy oproti dodatečným nákladům. Celkově může použití prémiových obalů pomoci produktům vyniknout na přeplněném trhu, vybudovat hodnotu značky a v konečném důsledku opravdu zvýšit jejich prodej.